Uppdiktat

Är bloggen som prisar ordvrängerier och all form av humor. Här publiceras mina kåserier, allmänt pladder och annat smått och gott.

Går det att fuska så fuskar vi.

Kategori: Kåserier

En sak som jag har funderat på är den inställning många har till olika typer av fusk. Om det går att fuska så är det klart att folk gör det. Så uppfattar jag att många tänker. Det är givetvis sjukskrivningsdebatten jag syftar på. Nu var det vård av sjukt barn som var ämnet för dagen.

Då ser jag faktiskt ingen annan utväg än att bygga karantänrum på alla daghem eftersom barnen inte tillåts vistas där som det är nu, när de kan smitta. Eftersom det finns en möjlighet att det kan röra sig om fusk när föräldrarna ringer och meddelar att barnet är sjukt så är det förmodligen så. Det går ju inte att kontrollera och då passar folk på förstås.

Skicka alltså barnen till dagis  i alla fall och misstänks det att de är sjuka så sätt dem i ett karantänrum. Det spelar ingen roll om de anmäls sjuka igen dagen efter. Det kan fortfarande vara så att föräldrarna passar på att dra ut på sjukanmälningen för vatt vinna en extra fridag.

Nu kommer jag till själva kärnan i detta inlägg. Vår inställning är alltså, om man läser folks kommentarer till artiklar i tidningarna, att kan man fuska så gör man det. Min fråga är följande. Kan man fuska med svenska riksdagsval? Jag menar finns det någonting som säger att det är helt omöjligt?

Vi har väl inga FN-inspektörer som bevakar dessa. Om det nu är så att det är möjligt så måste det väl också vara så att det görs. Det är väl ingen skillnad på folk och folk i detta land. Jag menar vi har ju ofta drabbats av skandaler bland riksdagsfolk och sanningen är ju att det är bara fråga om ifall de bevakas tillräckligt mycket eller ej.

Det är klart att det i någon form manipuleras med röstsedlarna. Det finns ju metoder som går att utföra även i vårt land och det har också upptäckts enstaka fall, men de har ansetts ha haft så liten påverkan på resultatet att det inte blivit omval. Då brukar vi i detta land säga att det var toppen på isberget. Om alla fall skulle upptäckas skulle det ha en stor påverkan på utgången. Går det att göra så är det klart att det görs.

Allt dåligt som är möjligt att göra måste ju göras. Om vi drar ut på denna svenska inställlning till det extrema så skulle det betyda att vi måste sparka alla anställda eftersom det är fullt möjligt att de både stjäl från jobbet och dessutom är knarkpåverkade och det gäller alla skolungdomar också. Skicka dem till ungdomsvårdskola varenda en, eller kanske snarare bygga om alla skolor till anstalter. Det är allmänt känt att det är hur lätt som helst att få tag i sprit, knark och vapen i dag och går det så gör man det.

Jag orkar inte räkna upp allt som kan missbrukas, det tar helt enkelt musten ur mig. Jag är lat och kan jag förenkla något så gör jag det. Människan kan göra fel, alltså gör vi det. Alla kan begå syndfulla handlingar, alltså ska vi alla brinna i helvetet. Att administrera en utredning för alla människor som levt skulle bli både tidsödande och oerhört kostsamt. Därför bestämmer vi att eftersom människan har en fri vilja och har möjlighet att fatta dåliga beslut i livet så får vi anta att vi gör det och skickas direkt till skärselden efter vår bortgång.

Johan

Kommentera inlägget här: